Теорія - бор

Теорія Бора іноді називається Напівкласична теорією будови атома. Ця назва пов'язана з тим, що Бор вніс в опис поведінки електрона за допомогою законів механіки та електродинаміки постулати, які суперечили класичній фізиці.

Теорія Бора привела до згоди модель атома з його спектрами, пояснивши їх походження і структуру.

Схема отримання спектра водню. Теорія Бора дозволяє пояснити механізм утворення оптичного спектру водню і кількісно його описати. Сукупність усіх можливих переходів електронів в атомі відповідає спектру водню. При переході електронів з будь-якого далекого енергетичного рівня на один і той же ближній виникає спектральна серія. Окремому переходу електрона на даний рівень відповідає спектральна лінія.

Теорія Бора: Електрон обертається не по всіх можливих орбітах, а тільки по тих, на яких енергія електрона пропорційна постійної Планка, помноженої на одне з цілих чисел.
 Теорія Бора: Електрон може переходити з однієї дискретної орбіти на іншу, але при обертанні за цими орбітах електрон не випромінює енергії, такі орбіти стаціонарні. Електрон не може спуститися нижче близькому до ядру внутрішньої дискретної орбіти.

Теорія Бора: Електрон, що рухається по дискретної орбіті, не випромінює. Отримавши достатню кількість надлишкової енергії (наприклад, при нагріванні), електрон змушений перейти з внутрішньої орбіти, енергія якої невелика, на орбіту, розташовану далі від ядра і характеризується більш високим значенням енергії. Випромінювання відбувається в той момент, коли електрон, притягує ядром, падає назад на внутрен нюю орбіту. Перехід з високоенергетичної орбіти на орбіту з низькою енергією призводить до випускання певної порції світлової енергії.

Теорія Бора називається Напівкласична. З одного боку, в ній допускається використання класичної механіки для опису руху електрона, з іншого - вводяться нові положення, що суперечать класичній фізиці.

Теорія Бора, детально розроблена А. Зоммерфельдом, набула широкого поширення в період між 1913 і 1925 рр., Але її тимчасовий перехідний характер був ясний з самого початку. Суперечливість вихідних положень, нездатність пояснити будову багатоелектронних атомів - все це вказувало на те, що ця теорія була недостатньо послідовною і загальної. Тому вона в подальшому була замінена сучасною квантовою механікою, заснованої на більш загальних і несуперечливих вихідних положеннях.

Теорія Бора здобула ряд блискучих перемог в тлумаченні атомної структури і внутрішньоатомних процесів; обидва її постулату висловлюють твердо встановлені факти.

Теорія Бора займала особливе становище в теоретичній фізиці ще в одному відношенні: вона була позбавлена елементів статистики. Теорія Бора розглядала один ізольований атом і визначала його поведінку суворо детермінованими законами, в той час як ми завжди маємо справу з величезним числом атомів, як-то впливають один на одного, і спостерігаємо величини, які є середніми по часу і даного колективу атомів.

Теорія Бора для отримання рішень розглянутих нею фізичних завдань висувала ряд постулатів, не пов'язаних один з одним логічно. Строкатість і велика кількість постулатів, на які вона спиралася, були одним з найголовніших її недоліків.

Теорія Бора в усіх випадках, де справа йде про властивості атомів, що обумовлюються виключно електростатичними силами, давала більш-менш задовільні результати.

Теорія Бора з'явилася проміжним ступенем на шляху до глибшої і загальної теорії, названої хвильовий або квантовою механікою.

Теорія Бора іноді називається тмуиассіческой теорією будови атома. Ця назва пов'язана з тим, що Бор вніс в опис поведінки електрона за допомогою законів механіки та електродинаміки постулати, які суперечили класичній фізиці.

Теорія Бора, який пояснив склад спектра і механізм утворення спектральних ліній атома водню і водородоподобних іонів, виявилася недостатньою для розрахунку будови багатоелектронних атомів, з'ясування структури їх спектрів, пояснення природи валентності та інших хімічних властивостей атомів.

Теорія Бора в тлумаченні спектрів атома водню і ізоелек-тронних залишків інших атомів мала великі й очевидні успіхи, і під впливом їх була прийнята хіміками слідом за фізиками, але її недостатність стала очевидною в першу чергу в тій же області, де вона з самого початку виявилася плідною, а саме в теорії спектрів і при тлумаченні магнітних властивостей атомів.

Теорія Бора застосовна не тільки до атому водню, але і до водородоподобном системі, що складається з ядра з зарядом Ze і одного електрона, що обертається навколо ядра. Таку систему називають нзоелектронной водню.

Теорія Бора не тільки пояснила фізичну природу атомних спектрів як результату переходу атомних електронів з одних стаціонарних орбіт на інші, але і вперше дозволила розраховувати спектри.

Теорія Бора не тільки пояснила фізичну природу атомних спектрів як результату переходу атомних електронів з одних стаціонарних орбіт на інші, але і вперше дозволила розраховувати спектри. При цьому виявилося, що ці лінії відповідають переходу електрона з більш віддалених орбіт на другу від ядра орбіту.

Теорія Бора не тільки пояснила фізичну природу атомних спектрів як результату переходу атомних електронів з одних стаціонарних орбіт на інші, але і вперше дозволила розраховувати спектри. Розрахунок спектра найпростішого атома - атома водню, виконаний Бором, дав блискучі результати: обчислене положення спектральних ліній у видимій частині спектру чудово збіглося з їх дійсним місцем розташування в спектрі (див. РКС. При цьому виявилося, що ці лінії відповідають переходу електрона з більш віддалених орбіт на другу від ядра орбіту.

Теорія Бора застосовна не тільки до атому водню, але і до так званої водородоподобном системі, що складається з ядра з зарядом Ze і одногоелектрона, що обертається навколо ядра. Таку систему називають також ізоелектронного водню.

Теорія Бора не була достатньо послідовною, так як вона заперечувала можливість застосування законів класичної фізики до розгляду структури атома, хоча розрахунки будови в цій теорії атома були засновані на класичних законах і уявленнях і одночасно на квантових уявленнях Планка.

Теорія Бора задовільно пояснювала ряд важливих явищ, пов'язаних з особливостями структури атомів.

Теорія Бора дозволяє визначити енергію стаціонарних станів атома і частоти випускаються ліній, що має дуже велике значення. В даний час відомо таке явище, як диффракция електронів, яка вказує на їх хвильові властивості. Внаслідок цього уявлення про електрон як про частку, що рухається, відповідно до теорії Бора, по певній орбіті, має бути переглянуто і уточнено. Подальший розвиток теорії внутрішньоатомних явищ дається в хвильової механіки.

Теорія Бора є половинчастою, внутрішньо суперечливою. З одного боку, як ми бачили, при побудові теорії атома водню використовуються звичайні закони механіки Ньютона і давно відомий закон Кулона, а з іншого - вводяться квантові постулати, ніяк не пов'язані з механікою Ньютона і електродинаміки Максвелла.

Теорія Бора, якою пояснювалися спектр атома водню на основі квантової механіки, була не в змозі зробити те ж саме по відношенню до спектрами інших атомів.

Теорія Бора не тільки пояснила фізичну природу атомних спектрів як результату переходу атомних електронів з одних стаціонарних орбіт на інші, але і вперше дозволила розраховувати спектри. При цьому виявилося, що ці лінії відповід ють переходу електрона з більш віддалених орбіт на другу від ядра орбіту.

Теорія Бора призводить до того, що для кожного газу повинен існувати певний іонізаційний потенціал.

Теорія Бора дозволила йому точно передбачити дискретні енергетичні рівні для атома водню.

Теорія Бора, що враховує великі взаємодії і описує їх за допомогою поняття складеного ядра, грунтується на наступних твердженнях.

Теорія Бора пояснює тільки нормальний ефект Зеемана Насправді, (для не дуже сильних лолей) картина розщеплення полягає, взагалі кажучи, не з трьох, а з значно-більшого числа ліній.

Теорія Бора пояснювала далеко не всі результати, що стосуються частот випускається атомами випромінювання, тому робота по з'ясуванню структури атома тривала.

Теорія Бора позбавлена внутрішньої єдності, представляючи штучне поєднання класичної механіки з квантовими умовами, що веде до неоднозначності самого квантування.

Теорія Бора дозволяє отримати рівняння (16) у такий спосіб.

Теорія Бора, переконливо розкрила картину будови атома водню, водневого спектра, руху електрона навколо ядра, виявилася недостатньою для пояснення всіх особливостей руху електронів в більш складних атомах.

Теорія Бора правильно пророкує спектр атома водню, а також будь-якого одноелектронного іона (якщо надати Z відповідне значення) за відсутності будь-яких зовнішніх електричних або магнітних полів.

Теорія Бора була, однак, не здатна пояснити складність атомних спектрів, багатоелектронних атомів; велике число спостережуваних ліній вимагає додаткових рівнів енергії, а вони вимагають додаткових припущень при спробі узагальнити теорію Бора. Проста модель електрона, що рухається по замкнутій кругової або еліптичній орбіті навколо ядра, стала неадекватною. Повне пояснення спостережуваних спектрів багатоелектронних атомів мало почекати розробки нової квантової теорії.

Теорія Бора пояснює походження лінійчатих спектрів водню і водородоподобних атомів.

Теорія Бора описує атом з точки зору класичної фізики без урахування хвильових властивостей мікрочастинок електронів.

Теорія Бора застосовна не тільки до атому водню, але і до так званої водородоподобном системі, що складається з ядра з зарядом Ze і одного електрона, що обертається навколо ядра. Таку систему називають також ізоелектронного водню.

Теорія Бора розвивалася їм для атома водню і так званих водородоподобних систем, що складаються з ядра з зарядом Ze і одного електрона, що рухається навколо ядра. Прикладами подібних систем є одноразово іонізований гелій (Не), дворазово іонізований літій (Li) та інші іони. Такі системи називаються також ізоелектронними водню.

Теорія Бора справедлива тільки для атома водню.