Зчеплення - ген

Зчеплення генів буває повне і неповне. Повний зчеплення генів існує вкрай рідко.

При неповному зчепленні генів в хромосомі утвориться деяка кількість рекомбінантних гамет, отриманих в результаті кросинговеру (перехрещення) - реципрокного обміну ідентичними ділянками гомологічних хромосом.

Подібні дані свідчитимуть про зчепленні генів wd і tv і про те, що вони знаходяться в одній хромосомі.

хоча Бетсон і Пеннет фактично відкрили явище зчеплення генів, вони не змогли належним чином пояснити виявлене ними цікаве відхилення від незалежного менделевского розщеплення. Морган і його співробітники С.

Саме так це і відбувається, однак з огляду на зчеплення генів зазначені 8 типів гамет утворюються з неоднаковою частотою. Вісім типів гамет у самок з F належать до чотирьох різних категоріях. Два типу, а саме ABC і abc, являють собою некроссоверний клас гамет. Нарешті, перехрещення може статися одночасно і в ділянці I, і в ділянці II. Такий випадок називається подвійним перекрестом.

При вивченні успадкування таких ознак незабаром були виявлені випадки зчеплення генів, подібні описаним Бетсоном і Пеннетом для запашного горошку.

Заслуга Моргана полягала також у тому, що він дав фізичне пояснення зчеплення генів, ввівши для цього такі поняття, як кроссинговер-і хіазма.

Ще більш переконливі дані на користь цієї теорії були отримані після відкриття Бетсоном і його співробітником Пеннетом явища зчеплення генів.

У Drosophila melanogaster дуже ретельно вивченої генетично, структурні зміни хромосом можна виявити генетичними методами, заснованими на обліку змін зчеплення генів, які відбуваються слідом за їх переміщенням в хромосомному наборі, а також іншими численними спеціальними прийомами. Для детального вивчення структурних змін необхідно користуватися об'єктами, ядра яких мають великі і нечисленні хромосоми, а тим часом цим умовам задовольняє порівняно невелике число видів. Майже універсальне однаковість хромосомного механізму дозволяє очікувати, що ті загальні висновки, які отримані при вивченні хромосомних змін порівняно невеликого числа, зручних для експериментування об'єктів, можна поширити і на інші організми. Однак при цьому необхідна відома обережність, бо при дослідженні ряду організмів були виявлені відмінності в деталях механізму виникнення структурних змін хромосом.

Перші роботи в цьому напрямку, виконані Мелле-ром і Пайнтер, були опубліковані в 1929 р Поєднуючи генетичні дослідження з цитологическими, ці вчені зуміли показати, що зміни зчеплення генів, що спостерігалися після опромінення, були обумовлені переміщенням ділянок хромосом з однієї хромосоми на іншу. Ці транслокации були виявлені і цитологічних, що показало повний паралелізм між генетичними і цитологическими даними.

Дві кроссоверние категорії мух (3 і 4) разом були представлені 61 особиною, складаючи всього 17 1% загального числа мух. Таким чином, ступінь зчеплення генів визначається шляхом схрещування самок з FI з самцями, рецесивними по обом генам. При цьому виходять чотири зовні різні категорії потомства, які точно відповідають чотирьом типам гамет, утвореним самкою FI. Відсоток перехрещення визначається підрахунком числа отриманих кроссоверних особин, яке виражається у відсотках до загальної кількості особин.

Раковини Сєрова nemoralis без смуг на тлі листової підстилки. Раковина, що лежить праворуч - жовта, вгорі - рожева, а дві раковини зліва - коричневі. (За Є. В. Ford, Evolution studied by observation and experiment. Oxford Biology Reader, 55 Oxford University Press. 1973. У деяких областях з сухою вапняної грунтом і світлим фоном не завжди домінують форми з найменш помітними забарвленням і характером смуг. Вважають, що у Сєрова поліморфізм визначається зчепленням генів особливого типу: гени забарвлення і смугастості зчеплені і утворюють супергена, діючий і успадковані як одна генетична одиниця. Вхідні в нього гени визначають ознаки, що володіють такими селективними перевагами, завдяки яким вони зберігаються в популяції. Саме різноманітність алельних форм цих генів, що охороняється внаслідок широкого поширення гетерозигот, становить основу поліморфізму. До цього додається зчеплення генів, що детермінують деякі фізіологічні функції, що, як вважають, теж сприяє підтримці збалансованого поліморфізму. Наявність в одній і тій же популяції кількох відокремлених форм, частка яких занадто велика, щоб їх можна бьшо віднести за рахунок повторних мутацій, називають генетичного поліморфізму; прикладом служить Сєрова.

II, побудованої виключно за даними про зчепленні генів і частоті перехрещення між ними. У нижній частині малюнка зображений відповідну ділянку хромосоми слинної залози. Букви і цифри під малюнком позначають певні ділянки цієї хромосоми. Горизонтальні лінії позначають розмір різних делеций і інверсій, а більш-менш вертикальні лінії - ті кордону, в межах яких повинні бути локалізовані різні гени.

Оскільки рослини містять тисячі генів, але лише обмежене число хромосом, очевидно, кожна хромосома повинна містити багато генів. Гени в кожній хромосомі згруповані не випадково, вони мають тенденцію успадковуватися разом. Цей стан відомо як зчеплення генів. Між фізичним тяжінням генів і інтенсивністю або силою їх зчеплення є залежність. Набір генів в хромосомах пов'язаний з подоланням обміном хромосомного речовини в мейозі.

Раковини Сєрова nemoralis без смуг на тлі листової підстилки. Раковина, що лежить праворуч - жовта, вгорі - рожева, а дві раковини зліва - коричневі. (За Є. В. Ford, Evolution studied by observation and experiment. Oxford Biology Reader, 55 Oxford University Press. 1973. У деяких областях з сухою вапняної грунтом і світлим фоном не завжди домінують форми з найменш помітними забарвленням і характером смуг. Вважають , що у Сєрова поліморфізм визначається зчепленням генів особливого типу: гени забарвлення і смугастості зчеплені і утворюють супергена, діючий і успадковані як одна генетична одиниця. Вхідні в нього гени визначають ознаки, що володіють такими селективними перевагами, завдяки яким вони зберігаються в популяції. Саме різноманітність алельних форм цих генів, що охороняється внаслідок широкого поширення гетерозигот, становить основу поліморфізму. до цього додається зчеплення генів, що детермінують деякі фізіологічні функції, що, як вважають, теж сприяє підтримці збалансованого поліморфізму. Наявність в одній і тій же популяції кількох відокремлених форм, частка яких занадто велика, щоб їх можна бьшо віднести за рахунок повторних мутацій, називають генетичного поліморфізму; прикладом служить Сєрова.

Теорія домінантності зустрілася з відомими труднощами: наприклад, за дуже невеликим винятком, усі інбредні лінії мають менш міцною конституцією, ніж вихідна популяція. Це може здатися дивним, оскільки гетерозигота АаВЬСс Подібні гомозиготи мали б мати принаймні таку ж потужність, як вихідна популяція. Але їх повна відсутність або вкрай рідкісне поява може - бути обумовлено двома різними обставинами. По-перше, абсолютне число генів, що обумовлюють потужність, таке велике, що чисто математична ймовірність виникнення особини, гомозиготною по всім цим генам, дуже мала; по-друге, необхідно взяти до уваги явище зчеплення генів. Немає сумнівів, що в тих хромосомах, в яких знаходяться гени конституціональної фортеці, одночасно лежать і гени різних несприятливих ознак, а тому такі гени часто бувають зчеплені. Зчеплення між генами, що надають позитивний і негативний вплив, дуже ускладнює отримання комбінацій переважно одних позитивних генів.

XIII, підлогу у людини визначається звичайним механізмом XX-XY, поширеним і у інших двостатеві організмів. Це в свою чергу дозволяє пояснити наявність зчеплених зі статтю ознак, які обумовлені генами, локалізованими в Х - або Y-хромосомі. Відносно решти 22 пар хромосом людини наші відомості поки ще дуже уривчасті. Дані про зчепленні генів відносяться переважно до випадків зчепленого з підлогою спадкування. Відомо також кілька прикладів множинного аллеліз-ма, успішно використали супроти груп крові, що належать до системи А, В, 0 (див. Гл. Електронна мікрофотографія кільцевої нитки ДНК, виділеної з клітки Е. coli. Більшість бактерій несе всі гени в одній групі зчеплення, тобто на одній хромосомі. Однак з'являються свідчення того, що різні гени можуть розташовуватися і на різних хромосомах. Від ідеї про те, що прокаріоти мають лише одну кільцеву хромосому, вже відмовилися. більш того, число видів з більш ніж однією групою зчеплення генів (однієї хромосомою) може виявитися набагато більше, ніж ми уявляємо на сьогоднішній момент, оскільки значна кількість існуючих в світі мікроорганізмів не виділено і не вивчено.