Російська фізика

Російські фізики високо цінували наукові праці Кірхгофа. Вже в 1863 році він був обраний членом-кореспондентом Петербурзької Академії наук пс поданням Б. С. Якобі і Веселовського.

Російська фізика може назвати ряд видатних імен: Ломоносова, Петрова, Ленца, Столєтова, Менделєєва, і такі технічні досягнення, як вольтова дуга Петрова, гальванопластика Якобі, свічка Яблочкова, лампа розжарювання Лодигіпа і радпосігналізація Попова.
 Російська фізика може назвати ряд видатних імен: Ломоносова, Петрова, Ленца, Столєтова, Менделєєва і такі технічні досягнення, як вольтова дуга Петрова, гальванопластика Якобі, свічка Яблочкова, лампа розжарювання Лодигіна і радіосигналізація Попова.

У 1940 р російські фізики К. А. Петржак і Г. Н. Флеров показали, що розподіл ядер урану відбувається також і мимовільно, це так зване спонтанне ділення.

Останнім часом російські фізики Кобеко і Александров провели цікаву аналогію між високополімеров і стеклами. Відповідно до їхніх поглядів високополімеров знаходяться в склоподібного стані, причому в згоді з сучасними поглядами на скла вони залучають для пояснення різних властивостей високополімеров модель Гернгросса, доцільно розвиваючи її.

Велика Жовтнева революція круто повернула долі російської фізики. Уже в 1918 році почала організовуватися радянська фізика, причому зовсім іншими шляхами, ніж йшла фізика дореволюційна. Радянська влада створила великі наукові центри, яких майже не було до революції, оскільки фізична лабораторія Академії наук, керована Б. Б. Голіциним, займалася питаннями сейсмології, а фізична лабораторія була невелика.

На першому етапі найбільш важливі результати були отримані російськими фізиками.

Аналітичні і графічні варіанти періодичної системи, запропоновані російськими фізиками і хіміками в кінці XIX в.

виникнення в прискорює провіднику електричного струму було вперше спостережено російськими фізиками Л. І. Мандельштамом і М. Д. Папалексі в 1913 - 1914 рр. Вони приводили котушку з намотаним на неї довгим проводом в швидкі крутильні коливання навколо її осі симетрії. До кінців проводу приєднувався телефон, в якому чувся звук за рахунок струмів, що виникали в котушці.

Праці Петрова були добре відомі його сучасникам і вивчалися російськими фізиками першої третини XIX в. Широке поширення праць Петрова в Росії мало великий вплив на розвиток науки про електрику, на розширення практичних застосувань електрики. Серед учнів Петрова були талановитий фізик і хімік С. П. Власов, академік І.

Назвемо також кілька статей Столєтова, які були присвячені деяким відомим закордонним і російським фізикам. Цінність цих нарисів Столєтова визначається перш за все тим, що з названими вченими його пов'язувало особисте знайомство, а з М. П. Авенаріус - і довголітня дружба. Це дозволило Столєтова глибоко вивчити наукову діяльність і досягнення цих вчених. Окремі уривки з цих статей Столєтова нами наводяться в біографічних нарисах, присвячених Кірхгофа, Гельмгольцу і Авенаріус.

Інша заява Планка: - Росія може пишатися величезним внеском у світову скарбницю знань, який зроблений за останні роки російськими фізиками. Ми в Німеччині, так само як і Ваші російські вчені, зараз надаємо великого значення лабораторних робіт для допомоги індустрії.

Крім цього, припущення про те, що проходження струму в провідному напрямку пов'язане з пробоєм оксидних шарів, не пояснює інверсію уніполярної електропровідності оксидних шарів на алюмінії в ряді електролітів, відкриту російськими фізиками А.

У 1875 р П. А. Зілов в лабораторії Столєтова проводив дослідне визначення діелектричної поляризації в рідинах, причому теоретичною основою роботи була електромагнітна теорія світла Максвелла, викладена Зіловим в окремому розділі його дисертації, опублікованої російською мовою в 1877 р Таким чином, російська фізика відразу і активно включилася в боротьбу за обгрунтування і розвиток електромагнітної теорії світла.

Російські фізики, які жили в дореволюційний час, незважаючи на важкі умови роботи, внесли великий вклад в світову науку. Проведені ними експерименти відрізнялися, як правило, високою точністю і здійснювалися з великою сумлінністю.

І знову російська фізика зайняла найпередовіші, а в ряді напрямків і чільні позиції. Брегг каже: Після того як Максвелл сформулював чотири математичних рівняння

До їх числа належали і російські фізики - Петро Миколайович Лебедєв і Олександр Олександрович Ейхенвальд. Крім Кундта, Рентген був близький і з іншими великими сучасниками: Гельм-гольцсм, Кирхгофом, Лоренцем, але з роками став все більше замикатися в собі, і зв'язок його з іншими фізиками обмежувалася чисто діловими і науковими відносинами.

Пріоритет в цьому питанні належить основоположнику всієї російської фізики Михайлу Васильовичу Ломоносову.

Приятелює, - а ю с ь, - а е ш ь с я; несов. Кукшин]як і раніше приятелює з студентами, особливо з молодими російськими фізиками і хіміками. Тургенєв, Батьки і діти.

Професор фізики Петербурзького університету І. І. Боргман писав Столєтова: Дуже і дуже обурений я вчинком Академії. По-моєму, останній вибір академіка - образа, яке нанесено всім російським фізикам. Втім, так надходить наша академія вже не в перший раз.

Однак в царській Росії це відкриття не було використано. Після революції роботу над синтезом каучуків очолили талановитий учень Кондакова - Лебедєв, який синтезував інший вид каучуку, і Фаворський, синтезував третій тип каучуку. Подальші успіхи в цьому відношенні були досягнуті також російськими фізиками Кобеко, Александровим, Бреслер і іншими. Наша країна є батьківщиною першого великого машинного виробництва штучного каучуку, яке невпинно зростає та вдосконалюється.

Самому Авенаріус належить більше 35 наукових праць і досліджень. Столетов, кажучи про наведені дослідженнях Авенаріус і їх величезному значенні, писав; У скромних літописах російської фізики Михайлу Петровичу Авенаріус належить почесне місце і як досліднику, і як вчителю.

Перебуваючи в Радянському Союзі, Планк передав для друку наступну заяву: Я впевнений, що завдяки моєму перебуванню тут мені вдасться встановити тверду наукову зв'язок між Росією і Німеччиною. Фізична наука відчуває гостру необхідність у взаємному обміні відкриттями, роботами, винаходами. Російська фізика може багато взяти від нас, але не менше ми можемо взяти від Росії.